08 sierpnia

Góry Izerskie - Stóg Izerski i Chatka Górzystów

Góry Izerskie - relacja

Góry Izerskie. Moje pierwsze skojarzenie to zdjęcie z podręcznika do geografii w 5 - 6 klasie. Zdjęcie wyschniętych pni ilustrowało zagadnienie kwaśnego deszczu i klęski ekologicznej spowodowanej zanieczyszczeniem powietrza. Drugie skojarzenie, znacznie późniejsze, to niesamowite opowieści o ostrym mroźnym klimacie, przymrozkach w lecie, niespodziewanych opadach śniegu i czapkach, z którymi w Górach Izerskich nie należy się rozstawać.
Nic dziwnego, że od dawna ciągnęło mnie w te góry. Przyszedł sierpień i czas corocznego wakacyjnego wyjazdu z moim Przyjacielem z zeref fotoblog. Na bazę wypadową wybraliśmy Świeradów Zdrój i wyruszyliśmy w góry - za cel wyjazdu stawiając Izerski Stóg, i Chatkę Górzystów na Hali Izerskiej.

Na Stóg Izerski można dotrzeć czerwonym szlakiem (to początek Głównego Szlaku Sudeckiego) z centrum Świeradowa Zdroju. Przy okazji warto rzucić okiem na drewnianą halę spacerową (ma 80 m długości!), pomyśleć życzenie przy fontannie z żabami i spojrzeć w oczy boga Flinsa, któremu Świeradów Zdrój zawdzięcza swoją niemiecką nazwę - Flinsberg. Co ciekawe, miasto było nazywane także Fegebeutel - w wolnym tłumaczeniu Czyścisakwa - ale jeśli nie ulegacie nadmiernym pokusom możecie bez obaw spacerować po deptaku na ul. Zdrojowej.
Góry Izerskie - relacja

Marsz do schroniska na Stogu Izerskim zajmuje stąd ponad godzinę, ale my tym razem okazaliśmy się zbyt leniwi nawet na taki spacer i wjechaliśmy na szczyt kolejką gondolową, której dolna stacja mieści się przy ul. Źródlanej. Przejażdżka trwała ok. 8 minut, z powodu dość wietrznej pogody mieliśmy gwarantowane huśtanie i świetne widoki.

Schronisko na Stogu Izerskim wybudowane w stylu śląsko - łużyckim w 1924 r. ma przepiękny widokowy taras, albo raczej oszkloną werandę, na której chciałoby się siedzieć w nieskończoność, ale aż tak leniwi nie możemy być i po chwili wyruszamy na szlak.

Wybieramy żółte znaki, które najpierw wraz z zielonymi wiodą nas do przełęczy Łącznik - to dział wodny oddzielający zlewisko Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Przy przełęczy znajduje się charakterystyczny Sophienweg - Kamień Zośki. Takie dawne "tu byłem" ;).
Góry Izerskie - relacja

Podążamy za żółtą farbą tzw. Drogą Borowinową  - szeroką szutrówką biegnąca wzdłuż granicy z Czechami, którą śmiało mkną rowerzyści. Słoneczko grzeje, ale wędrówkę umilają nam potoki i cień drzew.

No właśnie, tu chcę się zatrzymać przy tych nagich kikutach z lat 90. Lasy Gór Izerskich miały strasznego pecha, że przyszło im rosnąć w swoistym trójkącie trucicieli - czeskie i niemieckie elektrownie i nasz rodzimy Turów wysyłały masę zanieczyszczeń właśnie tutaj. Do tego doszły surowe warunki klimatyczne, z którymi były w stanie poradzić sobie tylko silne, zdrowe ekosystemy. Izerskie lasy takie nie były. Obecnie, po modernizacji zakładów przemysłowych powietrze w górach jest coraz lepsze, a lasy powoli się odbudowują.

Wreszcie ostatnie pnie drzew znikają, a nam ukazuje się wspaniałe, falujące morze traw. Dotarliśmy do Hali Izerskiej - bezcennego kompleksu torfowisk wysokich. Te podmokłe tereny chronią przede wszystkim zbiorowiska roślinne, ale też rzadkie gatunki ptaków. Na cietrzewia i sóweczkę w ten sierpniowy upalny, wakacyjny dzień nie mam co liczyć, ale pomarzyć zawsze warto :)

Góry Izerskie - relacja

Hala Izerska, czyli Izerska Łąka to miejsce ciekawe nie tylko dla miłośników przyrody. Kiedyś znajdowała się tu wieś Gross -Iser, połączona ze Świeradowem wygodną drogą. Wieś po II wojnie światowej została opuszczona - okoliczności nie są dokładnie znane.

Do naszych czasów zachowały się fundamenty budynków oraz  Chatka Górzystów, dawna szkoła, obecnie bardzo klimatyczne schronisko górskie.

Ustawiliśmy się w kolejce do bufetu, nie żebyśmy byli głodni jak wilki, po prostu z blogerskiego obowiązku musieliśmy spróbować naleśników z jagodami. Kryjcie się fani schroniskowych szarlotek! Król jest tylko jeden i wygląda tak:

Góry Izerskie - relacja

Po lenistwie nad talerzem przyszedł czas na wędrówkę powrotną - niebieskim szlakiem wzdłuż Starej Drogi Izerskiej. Najpierw idziemy po asfalcie, który rozgrzany mocno daje nam się we znaki. Na szczęście po chwili wchodzimy między drzewa i wędrujemy górską ścieżką. Ostatnią przerwę robimy sobie przy źródełku im. dr Adama, prywatnego lekarza rodziny Schaffgotschów i wielkiego zwolennika naturalnych metod leczenia.

Wycieczkę kończymy po połączeniu z czerwonym szlakiem, w centrum Świeradowa Zdroju.

Informacje praktyczne:

Czas przejścia: ok. 5 godz.,
Długość trasy: prawie 17 km,
Kolej gondolowa: http://skisun.pl/, cena 30 zł w jedną stronę, przy dolnej stacji dostępny płatny parking.